Què és la cèdula d'habitabilitat?
Amb l'objectiu principal de protegir els drets dels llogaters d'un habitatge i garantir-ne el benestar, la cèdula o certificat d'habitabilitat certifica que un habitatge compleix les condicions bàsiques d'habitabilitat i salubritat que requereix la legislació vigent.
Es tracta d'un document oficial que es concedeix després de fer una inspecció tècnica a l'habitatge, on es comproven les condicions estructurals, la ventilació, les instal·lacions elèctriques o la seguretat, entre d'altres requisits mínims d'entorn habitable.
Per què serveix?
D'una manera clara i concisa, la cèdula d'habitabilitat serveix per acreditar que un habitatge reuneix els criteris de control imprescindibles per viure-hi.
Però, a més, comptar amb una cèdula d'habitabilitat és fonamental per a:
- Brindar legitimitat i suport legal tant al propietari com a l'inquilí.
- Afavorir les transaccions immobiliàries: lloguers, compravendes o hipoteques.
- Protegir el dret dels llogaters, els quals poden fer ús de la cèdula d'habitabilitat com a suport legal per exigir les reparacions o millores convenients.
- Garantir un entorn segur i saludable per als ocupants dun habitatge.
- I permetre el control i la regulació per part de les autoritats, que supervisen i asseguren que els habitatges compleixin els estàndards mínims requerits.
Requisits per obtenir la cèdula d'habitabilitat a Catalunya
Avui dia, aquests són els requisits més comuns per sol·licitar el certificat d'habitabilitat a Catalunya:
- Compliment de les condicions mínimes d'habitabilitat i salubritat: ventilació, il·luminació, dimensions mínimes de les estades adequades…
- Connexions i subministraments d'aigua potable, electricitat, connexió a la xarxa de clavegueram…
- Instal·lacions elèctriques, de fontaneria, de gas si escau, que compleixin les normes de seguretat. Així com els equipaments bàsics necessaris com el bany, la cuina i sistemes de calefacció adequats.
- En habitatges nous o rehabilitats és possible que exigeixin requisits d'accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda: rampes, ascensors adaptats…
- I una inspecció tècnica que verificarà el compliment dels requisits establerts.
Procés per obtenir la cèdula d'habitabilitat a Catalunya
- Contracta un tècnic especialitzat en cèdules d'habitabilitat a Catalunya, que s'encarregui de fer la inspecció i emetre l'informe tècnic precís.
- Aquest realitzarà una inspecció tècnica i exhaustiva de lhabitatge per validar que compleix els requisits dhabitabilitat i salubritat que la normativa vigent estableix.
- Després, prepararà un informe tècnic detallat, imprescindible per tramitar la cèdula d'habitabilitat, on inclogui els resultats de la inspecció, així com les observacions rellevants i quines recomanacions suggereix en cas d'haver identificat deficiències.
- Un cop finalitzat l'informe tècnic, hauràs de fer la tramitació davant de l'ajuntament corresponent al municipi on s'ubica l'habitatge.
- Realitzar el pagament de taxes o entrega de documentació addicional, com ara l'escriptura de propietat de l'habitatge o el certificat energètic, entre d'altres.
- Per acabar, l'ajuntament revisarà i comprovarà que es compleixen tots els requisits, per després emetre la cèdula d'habitabilitat.
Recordem que els requisits i els processos per aconseguir la cèdula d'habitabilitat poden variar lleugerament en funció del municipi de Catalunya on es trobe l'habitatge. Us recomanem així consultar amb l'ajuntament corresponent que us faciliti la informació precisa i actualitzada.
Vigència i renovació de la cèdula d'habitabilitat
La vigència i la renovació de la cèdula d'habitabilitat depèn de cada comunitat autònoma i, alhora, de l'any de construcció de l'habitatge.
D'aquesta manera, es pot sol·licitar la renovació de la cèdula d'habitabilitat a Catalunya a partir d'aquests terminis:
- La cèdula dhabitabilitat de primera ocupació per a habitatges de nova construcció té una vigència de 25 anys.
- En el cas dhabitatges de gran rehabilitació o rehabilitació és de 15 anys.
- I si l'habitatge és de segona ocupació, la cèdula d'habitabilitat també és de 15 anys.
Conseqüències de no comptar amb la cèdula dhabitabilitat
El certificat d'habitabilitat és obligatori a Catalunya i no tenir-lo en vigor es considera una infracció greu. D'aquesta manera, si no comptes amb un o està vençut, et recomanem renovar la cèdula d'habitabilitat per evitar les conseqüències següents:
- Una sanció econòmica d'entre 90.000 i 900.000 euros.
- La impossibilitat de llogar o vendre un immoble.
- La negativa a concedir una hipoteca.
- No poder donar d´alta els subministraments de llum, aigua i gas.
- Ni tampoc contractar una assegurança de la llar.
Tipus de cèdula d'habitabilitat
Podem distingir entre tres tipus principals de cèdules d'habitabilitat:
De primera ocupació
Aquesta cèdula d‟habitabilitat s‟emet per a habitatges nous o de nova construcció i s‟atorga quan l‟habitatge és habitable per primera vegada.
De primera ocupació per rehabilitació
En aquest cas, la cèdula s'emet per a habitatges sotmesos a un procés de rehabilitació o de reforma important i s'atorga per garantir que compleix els requisits de salubritat i habitabilitat necessaris per a la seva ocupació.
De segona ocupació
Aquesta cèdula s'emet per a habitatges de segona mà o usats, i s'atorga després d'haver passat la inspecció corresponent i verificar que compleix els requisits d'habitabilitat adequats.
Finques Riera Blanca, especialistes en la tramitació de certificats
Necessiteu sol·licitar o renovar la cèdula d'habitabilitat d'un habitatge a Catalunya? A Finques Riera Blanca t'ajudem a verificar que el teu habitatge compleix els requisits específics, segons la normativa vigent a Catalunya.
La cèdula d'habitabilitat a Catalunya pot variar segons el municipi on es trobe l'habitatge i nosaltres, com a especialistes en tramitació de certificats a Catalunya, estem al corrent de les lleis i regulacions locals per oferir-vos una informació actualitzada i precisa. Posa't en contacte amb nosaltres per a més informació!